zondag 19 augustus 2012

Vintage lingerie: pantybroekje

Aangezien ik graag af en toe een rokje draag maar schurende bovenbenen minder prettig vind, ben ik begonnen aan een pantybroekje. Dit past ook heel mooi in ons vintagethema van het forum.
In het damesboek van Danckaerts stond het grondpatroon en dat je hem op twee manieren kunt uitwerken, namelijk met een voornaad of met een zijnaad. Het voorbeeld in het boek is met een voornaad maar ik heb ervoor gekozen om vanwege mijn kantgebruik voor de zijnaad te gaan.
Het patroon heb ik eerst in de grondvorm op mijn eigen maten getekend en daarna aangepast voor de zijnaad. Ook het brede kant heb ik er op ingetekend. In het voorpand is dit recht maar bij het achterpand een klein beetje schuin vanwege de schulp. Ik had maar een meter maar het is toch gelukt!
Het lastigste is om het kruisje er mooi in te krijgen. Je kunt ervoor kiezen om deze in zijn geheel te voeren maar ik heb maar tien cm gevoerd, dat leek me wel voldoende.
Als je hem corrigerend wilt maken kun je het voorpand nog voeren met een niet-rekbare tule of charmeuse, maar dat heb ik voor mijn eerste exemplaar maar niet gedaan. De pasvorm is nu even het belangrijkste! Hier heb ik nog foto's om te laten zien hoe het kruisje er tussen is genaaid.
En dit is tenslotte het eindresultaat. Hij is erg transparant en dun van lycra wat het naaien niet echt makkelijk maakte. De onderrand is afgewerkt met een rekbaar biasbandje. Gelukkig zit hij prima en draagt hij lekker onder een rokje met dit warme weer!(de paspop heeft een iets andere maat dan ik vandaar dat hij wat ruim zit op de pop ;) )

4 opmerkingen:

  1. Prachtig Linda...heel leuk zo met dat kant er aan..
    En idd lijkt me echt lekker zitten met warm weer met die lange pijpjes...
    Leuk dat je weer eens iets post.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is een leuke pantybroek geworden vind ook de combinatie van het kant en lycra erg leuk.
    Zou ook wel wat voor mij zijn zo'n pantybroek. Hier zul je veel plezier van hebben.

    Corina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie panty. Waar koop je die stoffen en kant aub.
    Mvg lily

    BeantwoordenVerwijderen